ابعاد زمین چمن مصنوعی فوتبالی

نصب زمین چمن مصنوعی فوتبالی امروزه بسیار رواج پیدا کرده و تقریبا در هر منطقه از تهران و یا شهرستان ها و حتی روستا ها شاهد چمن مصنوعی فوتبال هستیم.

اما سوال اینجاست که این زمین ها باید در چه ابعادی نصب شوند و چه مقدارفضای زمین خالی برای نصب نیاز است.در جواب این سوال باید گفت که در هر ابعاد دلخواهی میتوان چمن مصنوعی نصب کرد.اما چطور و چگونه ؟! در ادامه مقاله به طور کامل جواب این سوال را خواهیم داد:

چمن مصنوعی در هر اندازه بافته میشود :

خوشبختانه چمن مصنوعی به گونه ای است که شما در هر ابعادی که بخواهید بافته میشود. مثلا اگر میخواهید حیاط مدرسه ای را چمن مصنوعی بکنید و نگران این هستید که ابعاد آن برای اینکار اندازه نباشد ،باید گفت که شما هر چقدر که ابعاد حیاط باشد میتوانید در همان ابعاد چمن سفارش دهید. اما نصب آن نیاز به افراد متخصص و با تجربه دارد تا بتواند بر اساس ابعاد ونقشه ، زمین شما را بدرستی نصب بکند.

در کل زمین های چمن مصنوعی فوتبالی را به چند دسته تقسیم میکنند و بر آن اساس میتوان ابعاد زمین را مشخص کرد : چمن مصنوعی زمین فوتبالی , فوتسالی ومینی فوتسال

ابعاد زمین چمن مصنوعی فوتبالی :

زمین های فوتبالی به زمین های بزرگی گفته میشود که مساحت آنها حداقل 4000 متر مربع و حداکثر تا حدود 10000 متر مربع میرسد. اما فیفا یک سری ابعاد استاندارد تعریف کرده است که باید یک طول و عرض مشخص داشته باشد. طول زمین فوتبال استاندارد معمولا بین 90 تا 120 و عرض آن از 45 تا 90 متر میباشد. اما این ابعاد برای زمین های حرفه ای و بین المللی کمی متفاوت تر است. طول آنها از 100 تا 120 متر و عرض آنها از 65 تا 75 متر میباشد.

اما سوال اینجاست. ابعاد ورزشگاه های معروفی که در جهان وجود دارند بیشتر در چه اندازه ای هستند ؟

ابعاد 105 در 68 ابعادی است که برای خیلی از ورزشگاه های معروف مانند اولد ترافورد ، سن سیرو ،نیوکمپ و چندین ورزشگاه معروف دیگر استفاده شده است. در ایران نیز ورزشگاه ازادی جزء ورزشگاه های با ابعاد استاندارد میباشد که ابعاد آن 110 در 75 میباشد.

وقتی که ابعاد زمین مشخص شد باید برویم به سراغ ابعاد داخلی زمین که شامل محوطه جریمه ، دایره مرکز و قوس کرنر میشود.

اندازه محوطه شش قدم

خط کشی های جلوی دروازه در زمین های بزرگ به دو مستطیل کوچک و بزرگ و یک نیم دایره تقسیم میشوند. که مستطیل کوچکتر به محوطه شش قدم معروف است. ابعاد این محوطه دارای عرض 5.5 متر و طول 18.32 متر میباشد.

اندازه محوطه جریمه در زمین فوتبال

به مستطیل بزرگ و بیرونی دروازه ، محوطه جریمه میگویند، دقیقا جاییکه اکثر گل ها در انجا زده میشودو جنجال های زیادی در آنجا رخ میدهد. دروازه بان تا انتهای همین محدوده میتواند توپ را با دست خود کنترل بکند و نقطه پنالتی نیز بین محوطه جریمه و محوطه شش قدم است که فاصله آن تا خط دروازه 11 متر است. ابعاد این محوطه دارای عرض 16.5 متر و طول 40.32 متر میباشد.

قوس بالای محوطه جریمه

عده کمی میدانند که این قوس برای چیست و چه کاربردی دارد. این قوس و خطوط محوطه جریمه از اول وجود نداشتند. جالب است بدانید که در سال 1891 میلادی زمین های فوتبال فقط خطوط دروازه و کرنر را در برداشتند و به مرور سایر خطوط به آن اضافه شد. قوس بالای محوطه جریمه در حین بازی هیچ کاربردی ندارد و کاربرد آن فقط موقع پنالتی زدن برای کاهش خطای بازیکنان و کمک به داور بازی میباشد. چرا که در هنگام پنالتی زدن بازیکنان پشت توپ باید فاصله معینی داشته باشند و این قوس کمک میکند این فاصله رعایت شود. مرکز قوس که کمانی از یک دایره میباشد، همان نقطه پنالتی است که شعاع آن حدودا 9.15 متر میباشد.

دایره مرکز

دایره و خط مرکز زمین در ابتدا وجود نداشته اند و به مرور با تکمیل ساختار زمین فوتبال این دایره و خط مرکز تیز اضافه شده اند و باعث زیباتر و منظم تر شدن زمین شده است. در مرکز زمین یک نقطه وجود دارد که همان مرکز دایره میباشد و شعاع این دایره 9.15 متر است. در برخی زمین های چمن مصنوعی فوتبال این خطوط و قوس ها رنگ میشوند و در برخی نیز از نوار سفید چمن مصنوعی استفاده میشود.

قوس کرنر

قوسهای کرنر که در چهار گوشه زمین وجود دارند ، دارای شعاع یک متر هستند که مرکز آن همان کنج زمین میباشد.

بعد از چمن مصنوعی فوتبال میخواهیم به سراغ چمن مصنوعی فوتسال یا مینی فوتبال برویم.

پرمصرف ترین چمن مصنوعی ورزشی مربوط به چمن مصنوعی فوتسالی میباشد. چرا که نیاز به فضای زیادی ندارد و در هر منطقه و محله ای قابل نصب است و هزینه احداث آن بسیار کمتر از زمین چمن مصنوعی فوتبالی است.

ابعاد زمین چمن مصنوعی فوتسال

طول زمین چمن مصنوعی فوتسال بین ۳۸ الی ۴۲ و عرض آن بین 18 الی 22 میباشد. معمولا اکثر زمین هایی که مبخواهند بصورت استاندارد احداث شوند ابعاد 40 در 20را انتخاب میکنند. این ابعاد اندازه ای است که به مساحت استاندارد بسیار نزدیک میباشد. اما نکته ای که باید دقت شود ایجاد حاشیه در کناره های زمین است. سوال اینجاست که ایا این ابعاد با در نظر گرفتن حاشیه زمین است یا خیر ؟ جواب خیر است. این ابعادی که اشاره شد اندازه های داخلی زمین اصلی میباشد.

بهترین ابعاد برای چمن مصنوعی فوتسالی چند است ؟

برای چمن مصنوعی فوتسالی هر اندازه ای را میتوان احداث کرد. اما بهترین ابعاد ۴۴ در ۲۴ میباشد و معمولا برای هر تیم پنج نفره استاندارد میباشد. این ابعاد با در نظر گرفتن ۲ متر حاشیه برای هر طرف میباشد.یعنی ابعاد اصلی زمین 40 در 20 است. ایجاد 2 متر حاشیه برای هر طرف باعث میشود که بازیکنان جای مانور بیشتری داشته باشند، همچنین جلوی آسیب زدن به بازیکن در هنگام سرعت بالا و خروج ناگهانی از زمین را میگیرد. تیم افرا چمن به شما پیشنهاد میکند که اگر فضای کافی را دارید ،حتما حاشیه را برای زمین چمن مصنوعی خود در نظر بگیرید.

اما گاهی اوقات پیش می آید که فضای کافی برای ایجاد حاشیه 2 متری وجود ندارد و شما میتوانید حاشیه تان را کمتر در نظر بگیرید.

آیا میتوان در هر ابعادی چمن مصنوعی مینی فوتبال احداث کرد ؟

جواب بله است. شما در هر اندازه ای که بخواهید میتوانید چمن مصنوعی سفارش دهید و نصب بکنید. اگر دقت کرده باشید امروزه چمن مصنوعی مینی فوتبال در خیلی از مکان ها در ابعاد مختلف نصب شده و استفاده ای کاربردی زیادی از آن میشود.

ابعاد چمن مصنوعی فوتسالی برای حیاط مدارس

حیاط اکثر مدارس کوچکتر از میزان استاندارد 20 در 40 است و در برخی حیاط ها ابعاد مربعی و برخی مستطیلی و همه نوع اندازه ای یافت میشود. اما جای هیچ گونه نگرانی نیست. شما هر مساحتی که بخواهید میتوانید چمن مصنوعی نصب و آن را به زمین مینی فوتبال تبدیل بکنید. قبل از نصب حتما با کارشناسان افرا چمن تماس بگیرید ، تا بتوانیم بهترین نقشه ممکن را برای حیاط شما به اجرا درآوریم.

ابعاد چمن مصنوعی فوتسالی برای مدارس فوتبال جهت اموزش

اینکه ابعاد زمین چمن مصنوعی برای مدارس فوتبال و دانشگاه ها چه اندازه باشد بستگی به تعداد نفراتی دارد که قرار است روی زمین بازی و تمرین بکنند. مثلا برای تیم های 5 نفره ابعاد 20در 40 و برای تیم های 6 الی 7 نفره ابعاد بالاتر تا 30 در 50 میتوان اجرا کرد.

خط کشی های داخل زمین چمن مصنوعی فوتسال

در زمین های استاندارد معمولا طول دروازه سه متر میباشد. محوطه جریمه دارای یک قسمت میباشد ، که معمولا بصورت قوس ترسیم میشود. شعاع این قوس بین 5 الی 6 متر میباشد. دایره مرکز نیز با شعاعی بین بین 2.5 الی 3 متر ترسیم میشود.

ابعاد چمن مصنوعی مینی فوتسال

مینی فوتسال به معنی زمین هایی با متراژ حدودا 100 الی 200 متر میباشند که معمولا در حیاط ویلا ها و یا مدارس مهدکودک برای کودکان احداث میگردد.

آیا چمن مصنوعی فوتبالی و فوتسالی تفاوت دارند ؟

خیر هیچ گونه تفاوتی بین این چمن ها وجود ندارد و تنها از نظر ابعاد و طول رول های چمن با هم متفاوت هستند. که در این نوع زمین ها معمولا از چمن مصنوعی 50 میلیمتر استفاده میشود که به همراه مصالح سیلیس و گرانول نصب و اجرا میشوند.چمن های 50 میلیمتر چندین مدل دارند که با توجه به اینکه چقدر میخواهید هزینه بکنید ،میتوانید چمن مورد نظرتان را انتخاب بکنید.

خرید چمن مصنوعی فوتبالی و فوتسالی

جهت خرید اولین کاری که میکنید ابتدا باید ابعاد زمین را مشخص بکنید. فراموش نشود که برای زمینتان حاشیه نیم تا دو متری در نظر بگیرید. چمن های فوتبالی چندین نوع دارند که کیفیت آنها فرق میکند و قیمت های آنها نیز تفاوت دارد. دلیل این اختلاف قیمت بخاطر تراکم و ضخامت الیاف و همچنین دیتکس یا حجم نخی که استفاده شده است میباشد. جهت مشاوره و کسب اطلاعات کافی با مشاوران تیم افراچمن در تماس باشید تا بتوانیم کمکتان کنیم که بهترین انتخاب را داشته باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا