مزایا و معایب چمن مصنوعی

رنگ سبز همیشه حس نشاط و شادی را در وجود افراد برافروخته میکند.بخاطر همین است که همیشه برای استراحت و گردش یک مکان سرسبز پوشیده از چمن و گل و گیاه را انتخاب میکنیم.

اما بدلیل یکسری محدودیت ها و همچنین کمبود آب نمیتوان در هر جایی از چمن طبیعی استفاده کرد. امروزه با تولید چمن های مصنوعی و گسترش آن ، این کمبود تا حدودی زیادی جبران شده است به طوریکه شما در هر مکانی که بخواهید میتوانید چمن مصنوعی تزئینی دلخواهتان را نصب بکنید و از سرسبزی آن لذت ببرید. اما قبل از آنکه بخواهید این محصول را خریداری کنید بهتر است که بیشتر با آن آشنا شوید و مزایا و معایبش را شناسایی بکنید تا بتوانید یک انتخاب صحیح داشته باشید.

 مزایای چمن مصنوعی :

1.بصرفه بودن

قیمت چمن مصنوعی به نسبت سایر هزینه هایی که چمن طبیعی دارد بسیار معقول و به صرفه است.

چمن مصنوعی مانند چمن طبیعی نیاز به آبیاری ندارد. شما حتی اگر هیچ گونه آبی به آن نرسانید نه خشک میشود و نه سبزی خود را از دست میدهد. فقط چند وقتی یکبار شاید نیاز باشد که شستشو شود که شادابی آن مجدد برگردد و همچنین کثیفی هایش از بین برود.

امروزه بدلیل کمبود آب و بالا رفتن هزینه های آن ،صرفه جویی در مصرفش باعث کاهش هزینه های اقتصادی خواهد شد و قطعا پول آن به جیب خودتان میرود. حال اگر شما به چمن طبیعیتان چند روز آب نرسانید قطعا شادابی خود را از دست خواهد داد و بعد از مدتی خشک خواهد شد.

2. نیاز به آفت کشی ندارد

علف های هرز و آفت، همیشه در بین چمن های طبیعی رشد میکند و برای از بین بردن آنها باید از سموم آفت کش استفاده کرد.که اینکار را در هر مکانی نمیتوان استفاده کرد.چرا که اگر شما بخواهید چمن را در تراس ، حیاط ، پشت بام یا هرمکان دیگری از منزلتان استفاده بکنید قطعا در معرض مستقیم با آن خواهید بود و شاید حتی بخواهید روی آن ینشینید و استراحت کنید .اگر از سموم افت کش استفاده کرده باشید ، برای خودتان محدودیت ایجاد خواهد شد و آنطور که باید نمیتوانید از فضای سبزتان لذت ببرید.اما چمن مصنوعی نیاز به هیچ گونه آفت کش ندارد و با خیال راحت میتوانید چندین سال بدون مزاحمت و رشد علف های هرز از آن استفاده بکنید.

3.نیازی به استخدام هیچ فردی برای نگهداری ندارد

چمن طبیعی برای اینکه بتواند شاداب بماند تقریبا روزانه نیاز به آبیاری ، کوددهی ، هرس کردن و خیلی کارهای دیگر دارد که اگر اینکارها بموقع انجام نشود از بین خواهد رفت. در واقع یک فرد به عنوان باغبان باید همیشه بالای سر این چمن ها باشد. اما وقتی که از چمن مصنوعی استفاده میکنید ، دیگر نیازی به هیچ کدام از این کارها نخواهد بود.چرا که چمن مصنوعی همیشه الیاف آن به یک اندازه است و در تمام فصول سال سبز رنگ بوده و نیازی به هیچ گونه هرس کاری و کوددهی ندارد.پس هزینه استخدام نگهبان در جیب خودتان میرود.

4.      تجهیرات کم برای نگهداری

استفاده از تجهیزات کم ،دیگر مزیت استفاده از چمن های مصنوعی است.اگر دقت کرده باشید برای چمن های طبیعی یک سری تجهیزات همانند ماشین چمن زنی ، قیچی، چنگگ ، بیل ، دستگاه هوا و همچنین نیاز داشتن به برق برای استفاده از دستگاه ها و خیلی دردسر های جانبی دیگر نیاز است تا چمن طبیعی سالم بماند. اما برای چمن مصنوعی هیچ کدام از این تجهیزات نیازی نیست.

5.      همیشه سبز میباشد

یکی از بهترین مزایای چمن مصنوعی همین مورد است.چرا که زیبایی چمن بخاطر رنگ سبز آن میباشد و اگر سرسبزی نداشته باشد قطعا استفاده از آن هیچ گونه لذتی نخواهد داشت. چمن طبیعی را نمیتوان در تمام فصول سال سبز نگه داشت ، چرا که در شرایط آب و هوایی گرم و آفتابی زرد رنگ خواهد شد.اما با وجود چمن مصنوعی، همیشه و در تمام فصول سال فضایی سرسبز را خواهید داشت.

6.      قابل استفاده مجدد

شاید گاهی برایتان پیش بیاید که بخواهید مکانی را چمن بکنید ولی چون آن مکان ممکن است موقتی باشد ،دوست نداشته باشید هزینه اضافی بابت چمن بکنید. چمن مصنوعی این مشکل شما را حل کرده است. چرا که این محصول جذاب ، قابلیت اینکه برداشته شود و در مکان های دیگر استفاده شود را دارد.فقط اکر تصمیمتان این است که بعد ها چمن را جابجا بکنید ، این موضوع را با نصابتان در میان بگذارید تا برشماری و چسب چمن را طوری اجرا بکند که قابل برداشت باشد.

7.      مقاوم در برابر تابش مستقیم نور افتاب در تابستان و همچنین سرمای زمستان

یکی از دغدغه هایی که برای کاربران پیش می آید همین مسئله است که آیا چمن مصنوعی در تابستان و زمستان خراب نمیشود ؟ خیر خراب نخواهد شد. چمن مصنوعی از موادی تولید شده اند که در برابر اشعه uv دچار تغییر رنگ و پوسیدگی نمیشوند. همچنین در فصل زمستان نیز دچار خشکی و شکستگی نخواهند شد. اگر بدرستی مراقبت شود ،چمن مصنوعی چندین سال بدون تغییر رنگ برای شما عمر خواهد کرد.

8.      مناسب برای افراد مسن و معلول

استفاده از چمن و سرسبزی حق همه افراد در هر شرایط سنی است. هر فردی دوست دارد فضای تراس ،حیاط ، گلخانه ، پشت بام و یا هر جای دیگری که روزانه در آنجا رفت و آمد دارد زیبا و سبز پوش باشد. اما گاها افراد با شرایط سنی بالا و معلول بدلیل شرایط نگهداری سخت چمن طبیعی نمیتوانند از آن استفاده کنند.چمن مصنوعی این معزل را برطرف کرده و جایگزین خیلی خوبی شده است.چرا که در عین حال اینکه زیبایی را به ارمغان می آورد ، هیچ گونه نکهداری و سختی برای اینگونه افراد ندارد.

9.      استفاده چمن در مکان هایی که امکان نصب چمن طبیعی وجود ندارد :

در برخی مکان ها امکان اینکه از چمن طبیعی استفاده کرد وجود ندارد. مانند تراس ، بالکن ، ورودی مکان های مجلل که مدام روی آنها تردد میشود و خیلی مکان های دیگر. چمن مصنوعی براحتی و بدون هیچ گونه مشکلی در اینگونه مکان ها قابل نصب و اجراست و میتوان با خیال راحت روی آن تردد کرد.

10.  چمن مصنوعی برای حیوانات خانگی

اگر بدنبال یک کف پوش خوب برای زیر پای حیوانات خود هستید که هم زیبایی داشته باشد و هم ایجاد حساسیت نکند ، چمن مصنوعی گزینه خیلی خوبی است. از طرف دیگر ادرار حیوانات نیز به چمن آسیبی نمیزند و براحتی میتوانید آنرا بشویید و حتی با سرکه و مواد شوینده ضد عفونی بکنید.

11.  چمن مصنوعی قابل استفاده در هر مکان

امروزه تنوع در تولید این محصول بیشتر شده و چمن ها در الیاف و تراکم های مختلفی به بازار عرضه میشوند. این محصول جذاب را میتوان در هر مکانی که میخواهید مانند تراس ، حیاط ،پشت بام، کف باشگاه ،رستوران ها، حاشیه استخر ، زمین های ورزشی مانند فوتبال ،گلف، تنیس ،پدل و… نصب بکنید.

12.  جایگزین کفپوش در محیط های سرپوشیده

چمن مصنوعی برخلاف چمن طبیعی نیازی به نور خورشید ندارد. ازین مزیت در ساخت زمین های ورزشی مانند پدل ، فوتسال، تنیس و والیبال و گلف میتوان استفاده کرد. همچنین برخی مکان های تزیینی که سرپوشیده هستند مانند تراس خانه ، راهرو و راه پله ها کف پوش رستوران ها و باشگاه ها نیز میتوان از چمن مصنوعی استفاده کرد.

13.  قابل شستشو

چمن مصنوعی در کاربری های مختلفی استفاده میشود که میزان استفاده و تردد روی آن در مکان های مختلف متفاوت است. گاهی اوقات چمن مصنوعی بر اثر تردد زیاد کثیف میشود و نیاز به شستشو دارد و باید شسته شود.باید گفت که شستن با آب و مواد شوینده معمولی هیچ گونه مشکلی بوجود نمی آورد و حتی در مکان های حساس مانند اتاق بازی کودک و یا زیر پای حیوانات میتوان هر از چند گاهی از سرکه برای ضدعفونی کردن استفاده کرد.

معایب چمن مصنوعی

در کنار مزایای چمن مصنوعی بهتر است که بامعایب آن نیز آشنا شوید.

چمن مصنوعی مانند چمن طبیعی توانایی متعادل کردن دما را ندارد.

چمن مصنوعی در فصل های تابستان اگر جلوی نور مستقیم آفتاب باشد بسیار داغ میشود و دمای آن نسبت چمن طبیعی بسیار بالاتر میرود. اما برای کاهش دمای آن میتوان اقداماتی از جمله پاشیدن آب و استفاده از شن در زیر آن به کار برد.

هزینه اولیه نصب بالاست

نصب اولیه و اجرای زیرسازی های آن کمی دشوار است.چرا حرف از هزینه اولیه زده میشود ؟چونکه هزینه اولیه در طولانی مدت جبران میشود. نصب چمن طبیعی شاید در ابتدا هزینه کمتری داشته باشد اما در طولانی مدت با محاسبه هزینه های نگهداری ، متوجه خواهید شد که چمن مصنوعی بصرفه تر است.

چمن مصنوعی همانند چمن طبیعی قابلیت تولید اکسیژن را ندارد.

اثرات منفی برای محیط زیست

اگر که چمن های مصنوعی با کیفیت پایین خریداری میکنید باید این نکته را در نظر بگیرید که ممکن است باعث انتشار مواد شیمیایی مضر شود که هم ب ای سلامتی فردی و هم محیط زیست خطرناک است.

آیا چمن مصنوعی برای تراس خانه مناسب است ؟

تراس خانه مکانی است که مدام روی آن در حال ترددهستیم و روزانه مورد استفاده قرار میگیرد.همچنین اگر فضای آن بزرگ باشد میتواند به عنوان استراحتگاه نیز از آن استفاده کرد. پس اگر قصد دارید از چمن مصنوعی برای کف آن استفاده کنید ، از چمن های مرغوب استفاده بکنید که زبر و خشک نباشند.چرا که اگر از جنس های نامرغوب استفاده بکنید هم زبری چمن پای شما را اذیت میکند و هم اینکه خشکی بکینگ و محکم نبودن الیاف باعث کثیفی کف تراس میشود.

مشخصات چمن مصنوعی با کیفیت ؟

چمن مصنوعی برای آنکه بتواند کیفیت بالایی داشته باشد به فاکتورهای زیادی بستگی دارد از جمله این فاکتورها دیتکس ، جنس بکینگ ، ضخامت الیاف ، موادی که استفاده شده است و…

دیتکس چمن همان ضخامت چمن و میزان نخی است که در آن بکار برده شده است.

بکینگ همان لایه زیرین چمن میباشد که الیاف روی آن بافته میشوند. بکینگ باید نرم و ضخیم باشد. در برخی چمن های نامرغوب جنس بکینگ از مواد بی کیفیت است که باعث میشود شکننده و خشک باشد. با خم کردن چمن براحتی میتوان جنس بکینگ را تشخیص داد.

ضخامت و تراکم الیاف بر روی نرمی چمن و اینکه چه مقدار به چمن طبیعی نزدیک باشد تاثیر دارد.اگر جنس الیاف خوب نباشد ، الیاف زبر و خشک خواهند بود و باعث میشود که تردد روی آن آزار دهنده باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا