معرفی بهترین چمن مصنوعی

زمانیکه تازه چمن مصنوعی اختراع شده بود، تنها یک مدل در بازار وجود داشت. اما امروزه به دلیل تقاضای زیاد برای خرید چمن مصنوعی و کاربرد متنوع آن در مکان های مختلف، ده ها مدل از این محصول تولیده شده است، که هر کدام دارای ویژگی ها و کیفیت های مختلف میباشند. به همین خاطر ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که کدام نوع چمن را بخرم بهتر است.

انتخاب بهترین چمن مصنوعی برای خانه و یا محل کار علاوه بر آنکه زیبایی را به ارمغان می آورد بلکه مزایای دیگری از جمله نگهداری آسان و به دنبال آن کاهش در هزینه ها را شامل میشود. با این حال افراد بدنبال چمنی هستند که سال ها عمر بکند و مقرون به صرفه نیز باشد .

در شرکت افراچمن مجموعه مختلفی از انواع چمن مصنوعی تزئینی و ورزشی برای کاربری های مختلف از جمله تراس، حیاط، روف گاردن، بالکن، فوتبالی، گلف، تنیس، والیبال وجود دارد. با وجود اینه همه تنوع شاید انتخاب بهترین مدل چمن مصنوعی مناسب نیازتان کمی دشوار باشد.

در این مقاله راهنمایی جامع در مورد انتخاب بهترین چمن مصنوعی و همچنین انواع و مزایا و معایب آنها در اختیار شما قرار داده شده است تا بتوانید انتخابی صحیح را داشته باشید.

چمن مصنوعی از چه موادی تشکیل شده است؟

تولید چمن مصنوعی رفته رفته در حال گسترش و پیشرفت است. این محصول که همانند فرش و یا موکت قابلیت رول کردن و یا پهن شدن را دارد از یک بکینگ تشکیل شده که وظیفه آن نگهداری الیاف میباشد و در واقع الیاف روی آن بافته میشود.

بکینگ که معمولا میتواند تک لایه، دولایه و یا سه لایه باشد از جنس پلی اتیلن و یا پلی پروپیلن تولید میشود. جنس نخ های الیاف نیز از پلی اتیلن میباشد. در کف بکینگ سوراخ هایی تعبیه شده است که باعث خروج آب میشود.

امروزه با پیشرفت در تولید این محصول، چمن هایی تولید میشود که به چمن طبیعی بسیار نزدیک هستند و تشخیص طبیعی و یا مصنوعی بودن آنها سخت است.از این نوع چمن ها در سایزها و کیفیت های مختلف به بازار عرضه میشود که میتوان در مکان های ورزشی و همچنین تزیینی از آنها استفاده کرد.

نکاتی که قبل از خرید چمن مصنوعی باید در نظر گرفته شود:

بررسی مکانی که میخواهد چمن مصنوعی در آنجا نصب شود:

قبل از آنکه شروع به خرید چمن مصنوعی بکنید باید جزئیات مکانتان را بررسی بکنید. برای آنکه بدانید چگونه باید مکانتان را بررسی بکنید بهتر است که با چند سوال زیر روبه رو شوید :

آیا تردد زیادی در آنجا میشود ؟

هر چقدر میزان تردد بر روی چمن مصنوعی بیشتر باشد باعث فشار بیشتر و در نتیجه بالا رفتن استهلاک چمن مصنوعی میشود. اگر چمن مصنوعی در مکان های پر تردد استفاده میشود باید از چمن هایی با تراکم بالا و همچنین بکینگ چند لایه و ضخیم استفاده شود و خرید چمن مصنوعی ورزشی انتخاب اول شماست.

آیا مستعد ایجاد گودال و جمع شدن آب است ؟

اگر حس میکنید که در مکانتان آب زیاد جمع میشود، در حدی که در مواقع شستشو و یا بارندگی آب روی سطح زمین را کامل فرا میگیرد، بهتر است که قبل از خرید چمن مصنوعی، زیرسازی را آماده کنید. چرا که شما اگر هر نوع چمنی خریداری بکنید به مشکل برخواهید خورد. در اینگونه مواقع از زیرسازی های شنی برای خروج آب استفاده میشود. پس از آن نیاز به لایه ژئوتکستایل دارید که همچون موکت زیر چمن پهن میشود.

در آفتاب است یا سایه ؟

چمن های مصنوعی با کیفیت در برابر اشعه uv مقاوم هستند و دچار پوسیدگی و تغییر رنگ نمیشوند. پس اگر زمینی که میخواهید روی آن چمن نصب کنید مانند چمن مصنوعی فوتبالی در مناطق گرمسیر و در معرض مستقیم افتاب قرار دارد بهتر است که از چمن های درجه یک با بکینگ چند لایه و ضخیم استفاده شود.

این ویژگی بیشتر برای زمینهای ورزشی سر باز که در معرض مستقیم تابش نور آفتاب قرار دارند کاربرد دارد. اگر جایی که میخواهید چمن نصب بکنید سایه است مثلا تراس خانه، در اینگونه مکان ها که معمولا تابش افتاب به آنها کم میباشد، میتوانید از چمن هایی که بکینگ نازک تر و هزینه کمتری نیز دارند استفاده بکنید.

جهت استفاده برای حیوانات خانگی :

چمن های مصنوعی پلی اتیلنی قابل استفاده برای حیوانات است و هیچ گونه حساسیتی برای انها ایجاد نمیکند. فقط باید چمنی را انتها بکنید که الیافش متوسط باشد که زیر پای حیوان نرم و منعطف باشد. از طرف دیگر از چمن های با ارتفاع خیلی بلند استفاده نکنید. چرا که تمیرکاری آنها کمی دشوارتر از چمن های مصنوعی الیاف کوتاه تر است.

آیا کاربری مابین سنگ است؟

اگر کاربری شما مابین سنگ باشد قبل از هر چیزی باید عمق شیارها را مشخص کنید. مثلا اگر عمق آنها 1.5 سانتی متر باشد بهترین انتخاب چمن مصنوعی میتواند چمن مصنوعی 2.5 سانتیمتر باشد. بهتر است که ارتفاع الیاف چمن مصنوعی کمی بالاتر از سنگ ها باشد تا جلوه زیباتری داشته باشد.

آیا کاربری ورزشی است یا تزئینی؟

چمن های ورزشی با چمن های تزئینی متفاوت است. چمن های مصنوعی مخصوص زمین های فوتبالی دارای بلندترین الیاف ها یعنی ۴۰ الی ۶۰ میلیمتر میباشند. همچنین چمن های مصنوعی مخصوص زمین گلف، تنیس و پدل دارای کوتاه ترین ارتفاع الیاف و تراکم بالا هستند. اما چمن های تزیینی معمولا ارتفاع الیاف آنها بین این اندازه ها یعنی ۱۱ الی ۴۰ میلیمتر میباشد.

آشنایی با برخی اصطلاحات چمن های مصنوعی

چمن های مصنوعی با یک سری اصطلاحات و ویژگی ها شناخته میشوند که نیاز است با آنها آشنا شوید:

تراکم :

اگر بخواهیم در لفظ عامیانه به مفهوم آن اشاره کنیم به معنای پر بودن چمن است. هر چقدر تراکم بیشتر باشد چمن پرتر میباشد. وقتی که تراکم چمن بالا برود باعث نرمی و انعطاف و طول عمر بیشتر آن میشود.

ارتفاع :

منظوراز ارتفاع، بلندی یا کوتاهی الیاف چمن مصنوعی میباشد. چمن های مصنوعی در ارتفاع های مختلفی بافته میشوند که هر کدام کارایی مخصوصی دارد. حداقل ارتفاع چمن های مصنوعی ۸ و حداکثر ۶۰ میلیمتر میباشد. چمن های با ارتفاع کوتاه ۸ و ۱۱ میلیمتر جزو چمن های موکتی به حساب می آیند که معمولا برای مکان های پرتردد از آنها استفاده میشود. همچنین برای برخی مکان های ورزشی نیز کاربرد دارند. چمن های مصنوعی با ارتفاع ۱۵ تا ۳۵ میلیمتر معمولا برای مکان های تزئینی مانند تراس، روف گاردن، محل بازی کودکان، جایگاه حیوانات از انها استفاده میشوند و انعطاف خوبی دارند.

چمن های مصنوعی با ارتفاع ۴۰ تا ۶۰ میلیمتر معمولا برای مکان های فوتبالی استفاده میشوند.

بکینگ :

لایه زیرین مشکی رنگ که الیاف روی آنها بافته میشوند گفته میشود. در واقع بکینگ وظیفه نگهداری الیاف را بر عهده دارد. هر چقدر جنس بکینگ بهتر و مقاومتر باشد، الیاف محکم تر کنار هم قرار میگیرند و جدا نمیشوند. بکینگ باید ضخیم و منعطف باشد.

ویژگیهای بهترین چمن مصنوعی

اکنون که با چمن مصنوعی و اصطلاحات آن آشنا شده اید، مهمترین ویژگی ها را که برای انتخاب بهترین چمن مصنوعی باید بدانید بررسی میکنیم. بخاطر داشته باشید که برای این محصول یک بهترین وجود ندارد. چمن ایده آل بسته به کاربری و نصب آن متفاوت خواهد بود.

مقاومت در برابر تردد و فشار پا: چمن های مصنوعی در برابر فشار پا مقاومت های مختلفی از خود نشان میدهند. اکر فشار و تردد زیاد است از چمن های پرتراکم استفاده کنید. چمن های طرح موکتی ۸ و ۱۱ میلیمتر برای اینکار بسیار مناسب هستند.

سرسبز بنظر برسد: چمن های مصنوعی اگر تراکم بالا و همچنین ارتفاع بلند داشته باشند بسیار سبز و طبیعی بنظر میرسند. چمن هایی که ارتفاع بلندتری دارند به نسبت چمن های الیاف کوتاه نیاز به تمیزکاری بیشتری دارند. حتما چند وقت یکبار جارو کشیده شوند تا الیاف درون هم گره نخورند.

انعطاف پذیر و نرم : برای اینکه چمن انعطاف پذیر و و نرم باشد باید دارای ارتفاع بلند، بکینگ نرم و تراکم بالا باشد. درصد هر کدام از این فاکتور ها بالاتر برود چمن منعطف تر میشود. معمولا چمن های ۲۵ تا ۳۵ میلیمتر و همچنین پاییزه دارای انعطاف خوبی هستند.

چند مدل از بهترین چمن های مصنوعی موجود دربازار

چمن مصنوعی مدل پرتو ۲۵ میلیمتر:

این مدل از پرمصرف ترین چمن های مصنوعی موجود در بازار میباشد. رنگ سبز طبیعی، تراکم بالا و همچنین الیافی ایستاده و صاف از ویژگیهای بارز این چمن است. داشتن بکینگ نرم و منعطف باعث شده برای نشستن بسیار راحت باشد. از این مدل در بسیاری از فضاها مانند تراس، روف گاردن، حیاط، باغ و … استفاده میشود.

چمن مصنوعی پرتو در ارتفاع ۱۵ میلیمتر نیز تولید میشود، که کیفیت آن دقیقا شبیه به مدل ۲۵ میلیمتر میباشد.با این تفاوت که بدلیل کوتاه تر شدن الیاف نرمی و لطافت آن کمی پایین آمده و قیمت آن نیز بصرفه تر است.

چمن مصنوعی مدل یاس و فیروزه

این چمن ها که به چمن های موکتی معروف هستند دارای تراکم بسیار بالایی میباشند. این ویژگی باعث شده که از آنها در مکان های پرتردد استفاده شود. از دیگر ویژگی های آنها مقاومت بالا و همچنین بکینگ نرم میباشد. چمن مصنوعی فیروزه و یاس بدلیل کوتاه بودن ارتفاع الیاف انها براحتی قابل شستشو و تمیزکاری هستند.

این نوع چمن ها در کاربری های تزیینی مثل تراس، راه پله، حیاط مدارس و همچنین زمین های ورزشی مانند تنیس، پدل و گلف مورد استفاده قرار میگیرد.قیمت آنها نیز نسبت به سایر چمن های با کیفیت مناسبتر است.

چمن مصنوعی مدل رویال

این نوع چمن که به دلیل بافت چمن های زرد رنگ داخل آن به چمن های پاییزه نیز معروف است، دارای تراکم بالا و بکینگ ضخیمی میباشد. بدلیل مقاومت بالا در برابر فشار و تغییرات آب و هوایی به عنوان مینی فوتبال و والیبال نیز میتوان از آن استفاده کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مدیر فروش: 09127641906
Scroll to Top
اسکرول به بالا