عمر مفید چمن مصنوعی

حس خوب سرسبزی و نشاط در چمن های طبیعی واقعا لذت بخش است. اما همیشه سرسبز نگه داشتن آن کاری بسیار دشوار و هزینه بر است و هیچ وقت در تمام فصول سال چمنی یکدست سبز نخواهید داشت. مخصوصا اگر کاربری چمن برای زمین های ورزشی مثلا چمن مصنوعی فوتبال باشد نگرانی ها برای نگهداری آن چند برابر میشود. کم نیستند زمین های فوتبالی که دچار کچلی شده اند و باعث آسیب زدگی به پای بازیکنان میشوند.

امروزه با وجود بحران کم آبی، چمن های مصنوعی بخوبی توانسته اند جایگزین چمن های طبیعی شوند. چرا که نیاز به آبیاری ندارند و هزینه های نگهداری را بسیار کاهش داده اند.

در این مقاله تصمیم داریم به این سوال پاسخ دهیم که عمر مفید چمن مصنوعی چقدر است ؟

این سوال برای اکثر افراد پیش می آید که چمن مصنوعی چقدر دوام می آورد.

 حقیقت این است که عمر چمن مصنوعی بستگی به نوع کاربری آن متفاوت است. شما میتوانید به عنوان چمن مصنوعی تزیینی و یا ورزشی از آن استفاده کنید. قطعا طول عمر چمنی که برای تراس استفاده شده با طول عمر چمن مصنوعی فوتبالی متفاوت است.

طول عمر چمن های ورزشی

امروزه با توجه به بالا رفتن تجربه در زمینه تولید چمن مصنوعی، میتوان با خیال راحت آنها را برای انواع زمین های ورزشی استفاده کرد. در ورزش های پرکاربرد مثل فوتبال، گلف، تنیس، والیبال و پدل از چمن مصنوعی در اندازه های مختلف استفاده شده است.

طول عمر چمن های مصنوعی ورزشی معمولا ده سال میباشد. اما دلایل زیادی وجود دارد که باعث بیشتر یا کمتر شدن طول عمر آن میشود. از جمله این موارد شرایط نگهداری و میزان بازی هایی است که روی آنها انجام میشود.

چمن های مصنوعی ورزشی دارای مقاومت بالایی هستند و به گونه ای ساخته میشوند که بتوانند فشار های بالای ناشی از پای بازیکنان را تحمل کنند.

برروی چمن های ورزشی معمولا از مواد پرکننده سیلیس و گرانول استفاده میشود. که خود باعث بالا رفتن طول عمر چمن میشوند. اگر به اندازه کافی از این مصالح استفاده شود چمن مصنوعی حداقل ۱۰ سال عمر میکند.

چگونه طول عمر چمن مصنوعی ورزشی را بالا ببریم ؟

زیرسازی استاندارد: قبل از شروع به نصب هر زمین ورزشی ابتدا باید زیرسازی آن طبق استاندارد ها و به طور اصولی آماده گردد. ابتدا سطح زمین اگر خاکی است باید یکدست صاف و کوبیده شود.بعد از آن میتوان از زیر سازی شنی یا سخت استفاده کرد.که اینکار باید بدست افراد حرفه ای صورت گیرد و راه های خروج آب بدرستی تعبیه شوند چرا که اگر آب در زیر چمن جمع شود باعث پوسیدن چمن میشود و به محض اینکه تحت فشار قرار میگیرد الیاف آن از یکدیگر باز شده و از هم گسیخته میگردد.

استفاده از ژئوتکستایل: یک لایه نمدی شکل است که در زیر چمن پهن میشود و باعث نرمی چمن و بالا رفتن انعطاف آن میشود. همچنین بدلیل اینکه به عنوان واسط بین سطح زمین و بکینگ چمن قرار میگیرد باعث میشود چمن دیرتر فرسوده گردد.

نصب صحیح و اصولی: نصب چمن های ورزشی نیاز به تجربه کافی و افراد خبره دارد. برشکاری ها باید بصورت دقیق انجام شود که فواصل بین اتصالات مشخص نباشد. اگر فواصال بین اتصالات دقیق نباشد ممکن است بعد از چند بار بازی کنده شده و چمن پاره شود.

تزریق سیلیس و گرانول: سیلیس و گرانول موادی هستند که در روی چمن مصنوعی تزریق و بوسیله دستگاه برس ابه لای الیاف پخش میشوند. وظیفه آنها بالابردن استحکام و انعطاف چمن و در نتیجه بالاتر طول عمر آن میشوند. البته گرانول معمولا برای زمین های فوتبالی استفاده میشود.

فرچه زدن زمین: زمین های ورزشی مخصوصا فوتبالی، هر چند وقت یکبار نیاز دارند که فرچه زده شوند تا الیافی که به هم گره خوردند باز شوند.اینکار معمولا بوسیله دستگاه های برس مخصوص زمین های ورزشی استفاده میشود. تداوم در انجام اینکار باعث بالا رفتن عمر چمن میشود.

استفاده از کفش های مناسب: نگهداری از چمن و سالم ماندن آن تا حد زیادی به بازیکنان بستگی دارد. چرا که اگر از کفش های نامناسب و عاج دار فلزی و یا تیز استفاده بکنند ممکن است باعث آسیب شود. در حد امکان نیز نباید با کفش های کثیف وارد چمن شد.

شستشوی منظم: چمن های مصنوعی معمولا در معرص الودگی قرار دارند و با تردد و بازی دچار کثیفی میشوند. برای شستشوی آنها میتوان از آب و یا مواد شوینده مثل شیشه شور ها استفاده کرد. اما به هیچ وجه از مواد سفید کننده و یا تینر و نفت بر روی چمن استفاده نشود.

از کشیدن اجسام روی چمن خودداری شود: از کشیدن اجسامی مانند میز،مبل و صندلی،باربیکیو، تیرک های آهنی و… روی چمن مصنوعی خودداری کنید. با انجام همین مراقبت های ساده میتوان تا سال های سال از چمن مصنوعی بخوبی استفاده کرد.

چمن مصنوعی مخصوص زمین های ورزشی

با توجه به تنوع در چمن های مصنوعی دقت کنید که از هر نوع چمنی استفاده نشود. برای اینکه هزینه کارتان کم شود از چمن های بی کیفیت و ارزان استفاده نکنید چرا که طول عمر چمن بسیار پایین می آید و بازده لازم را نخواهید داشت. چمن مصنوعی مخصوص زمین های ورزشی نیاز به بکینگ ضخیم و تراکم بالا دارد که بتواند طول عمر خوبی داشته باشد. امروزه در ایران چمن های با کیفیت خوبی تولید میشود که امتحان خود را پس داده اند و مشاوران تیم افرا چمن با تجربه چندین ساله در زمینه نصب چمن های مصنوعی ورزشی میتوانند چمن مناسب نیازتان را به شما معرفی کنند تا بتوانید انتخابی صحیح داشته باشید.

طول عمر چمن های مصنوعی تزیینی

چمن های مصنوعی تزیینی در مکان های زیادی قابل استفاده هستند. از فضای حیاط و باغچه گرفته تا تراس و پشت بام.

استفاده از چمن های مصنوعی تزئینی همانند ورزشی نیاز به نصب با مصالح ندارد و کمی شرایط راحت تر است، حتی در برخی مکان ها مانند تراس های کوچک شاید نیازی به برشکاری و چسب نباشد و شما همانند موکت چمن را پهن کنید. البته ناگفته نماند اگر در تراس خانه بخواهید به بدنه دیوار بچسبانید و یا اگر متراژ بالا باشد و برشکاری زیادی داشته باشد بهتر است که کار را به نصاب حرفه ای بسپارید.

طول عمر چمن های تزئینی بدلیل تردد و فشار کمتر بسیار بالاتر است.اینگونه چمن ها مخصوصا اگر در منازل و فضاهای سرپوشیده مثل تراس باشند نیاز به مراقبت خاصی ندارند. اما اگر در فضای باز مثل حیاط یا باغچه باشند، جهت بالاتر بردن طول عمر آنها بهتر است که شاخ و برگ ها و آشغال ها را تمیز کنید. در هنگام زمستان و یخ زدگی روی آنها تردد نشود تا برف به آرامی آب شود و از سوراخ هایی که در بکینگ تعبیه شده خارج شود.

طول عمر چمن مصنوعی در حیاط مدارس و مهدکودک ها

بهترین کفپوشی که میتوان برای حیاط مدارس و مهدکودک ها بکار برد چمن مصنوعی است. چرا که هم رنگ سبز و شادابی دارد هم اینکه از آسیب به پای دانش آموزان جلوگیری میکند. برای حیاط مدارس نسبت به سنین مختلف چمن های متفاوتی میتوان استفاده کرد. معمولا برای حیاط مدارس بدلیل تردد بالا، در هنگام نصب چمن باید از سیلیس و ژیوتکستایل نیز استفاده کرد تا استحکام چمن بالا رود. اگر اینکار انجام نشود چمن مصنوعی خیلی دوام نمی آورد. اما اگر از چمن با کیفیت استفاده و بدرستی نصب شود میانگین ۱۰ سال عمر میکند.

اگر طول عمر برایتان مهم است ازچمن مصنوعی با کیفیت استفاده کنید

درست است که چمن های مصنوعی با کیفیت، قیمت بالاتری دارند اما در بلند مدت بصرفه تر خواهند بود. چمن های مصنوعی بی کیفیت طول عمر پایینی دارند و سریع تغییر رنگ داده و بکینگ آنها پوسیده میشود . این پوسیدگی باعث کنده شدن الیاف و جدا شدن ریزدانه های مشکی از زیر بکینگ میشود که مدام نیاز به تمیزکاری دارند. اما وقتی چمن مصنوعی دارای بکینگ قوی باشد دیگر با این مشکلات روبه رو نخواهید شد و چندین سال بدون هیچ هزینه اضافی از آن لذت خواهید برد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مدیر فروش: 09127641906
Scroll to Top
اسکرول به بالا