نحوه زیرسازی چمن مصنوعی

چمن مصنوعی از زمان قدیم تاکنون دست خوش تغییرات زیادی شده است. با تغییراتی که در مواد اولیه ایجاد شده و همچنین طراحی های زیبا باعث شده که چمن های مصنوعی ظاهری بسیار زیبا پیدا کنند و به چمن های طبیعی بسیار نزدیک شوند.

از طرف دیگر تنوع در تولید باعث شده که در بسیاری از مکان ها بتوان از این محصول جذاب استفاده کرد. چمن مصنوعی مخصوصا چمن مصنوعی فوتبال باید بوسیله نصاب حرفه ای برش داده و نصب شود. اما قبل از کار نصب، ابتدا باید زیرسازی آماده شود.

چمن مصنوعی برای آنکه بتواند زیبایی خود را به نمایش بگذارد،نیاز به زیرسازی خوب و اصولی دارد. زیرسازی برای کاربری های مختلف فرق میکند.در این مقاله قصد داریم شما را با انواع زیر سازی و نحوه اجرای آنها توضیح دهیم.

منظور از زیرسازی، همان مصالحی میباشد که باید قبل از چسباندن چمن اجرا شوند. یکی از اصلی ترین مراحل اجرای چمن، اجرای زیرسازی متناسب با آن چمن میباشد.

مصالحی که در زیرسازی بکار برده میشوند میتواند سنگ، سیمان، موزاییک، آسفالت و یا شن باشد. اگر زیرسازی بخوبی و مسطح انجام شود، چمن نیز بدرستی روی آن پهن میشود و زیبایی آن دو چندان خواهد شد.

اگر بخواهیم به طور کلی انواع زیرسازی را بررسی کنیم، به دو دسته زیر سازی برای زمین های ورزشی و تزیینی تقسیم بندی میشوند.

 تفاوت زیر سازی زمین های ورزشی و تزیینی

زمین های ورزشی بخاطر اینکه تحت فشار بیشتری نسبت به مکان های تزیینی هستند و از طرف دیگر تردد و جنب و جوش روی آنها بسیار بیشتر است باید در عین حال اینکه محکم اجرا شوند، دارای انعطاف لازم جهت کاهش فشار به پای بازیکنان باشد.

نکته دیگری که وجود دارد این است که برای چمن مصنوعی ورزشی از یک لایه نمدی به نام ژئوتکستایل قبل از پهن کردن چمن استفاده میشود.ولی برای نصب چمن های تزیینی نیازی به این لایه نمدی نیست.

زیرسازی زمین چمن مصنوعی ورزشی

زیرسازی چمن مصنوعی فوتبال و سایر رشته های ورزشی به دو صورت سخت یا نفوذ ناپذیر و نرم یا نفوذپذیر تقسیم میشوند.

در روش نفوذناپذیر از آسفالت یا بتن به عنوان لایه زیرین چمن استفاده میشود ولی در روش نفوذپذیر از شن و ماسه در سایزهای مختلف استفاده میشود. دلیل نامگذاری آنها براساس عبوردادن آب میباشد.

در مدل آنبوند یا همان نفوذپذیر، آب بصورت عمودی و در همان نقطه نشست میکند ولی در روش نفوذناپذیر آب پس از عبور از لایه چمن به لایه سخت آسفالت یا بتن برخورد میکند و برای عبور از آن نیاز به شیب دارد که به سمت خارج زمین هدایت شود.

 زیرسازی به روش نفوذپذیر یا آنبوند:

این روش زیرسازی که مورد تایید فیفا میباشد برای اکثر زمین های ورزشی قابل استفاده است. در این روش از مصالح شن و بادامی و خاک استفاده میشود. فیفا همیشه بدنبال استاندارد زمین های ورزشی بوده است و مهمترین عامل برای تایید شدن زمین، اطمینان از سلامت بازیکنان در هنگام بازی میباشد. در زیرسازی آنبوند انعطاف زمین بالاتر رفته و فشار به پای بازیکنان بسیار کاهش پیدا کرده، که این خود از آسیب های طولانی مدت به زانو و مچ پا جلوگیری کرده است.

مراحل اجرای زیرسازی unbound

خاک برداری

در مرحله اول نیاز است که زمین مورد نظر خاک برداری شود. خاکبرداری به این معناست که باید به مقداری از خاک زمین برداشته شود تا به زمین سفت برخورد کنید. اینکه چه مقدار از خاک باید برداشته شود بستگی به منطقه و شرایط اب و هوای ان منظقه دارد. در برخی مناطق با 10 سانتیمتر و در برخی تا 1 متر هم نیاز است خاک برداشته شود.

تسطیح زمین

پس از خاکبرداری نیاز است که زمینی که خاکبرداری شده را با مصالح سخت پر مرده و غلتک بزنید، تا حسابی کوبیده شود و جایی برای نشست نداشته باشد. اگر این کار بخوبی انجام نشود امکان اینکه بعد از نصب چمن مصنوعی زمین نشست بکند و زمین دچار پستی بلندی بشود، وجود دارد.

پی کنی و جدول کشی

برای اینکه بخواهیم بار شن و خاک را تخلیه و اجرا کنیم، نیاز به حصاری داریم که از چهار طرف بتواند شن را نگهداری بکند که پخش نشود. بهمین خاطر دور تا دور زمین را باید جدول کشی کرد. لبه جدول ها باید از سطح زمین ارتفاع داشته باشند که بتوان به اندازه ان ارتفاع بار تخلیه کرد.

تخلیه بار شن

پس از اینکه جدول کشی انجام شد، نیاز است که بار تخلیه شود.میزان مصالحی که باید تخلیه شود بستگی به نوع کاربری و میزان ارتفاع جدول از زمین دارد.

تسطیح و غلطک

میزان شنی که تخلیه شده باید بصورت یکدست و با شیب مناسب صاف و غلطک زده شود.اگر از غلطک استفاده نشود و به خوبی کوبیده نشود، با فشار پای بازیکن ممکن است دچار چاله و بلندی شود و ساختار زمین را به هم بزند. پس از غلطک زیرسازی زمین آماده شده و آماده نصب چمن مصنوعی میباشد.

مزایای روش زیرسازی چمن مصنوعی شنی یا آنبوند

قابلیت خروج سریع آب:

با توجه به فواصلی که مابین شن ها وجود دارد و عمق زیاد مصالح، آب براحتی از همان نقطه بصورت عمودی جذب زمین میشود.

انعطاف پذیری بالا

وجود شن نخودی و بادامی در زیر چمن باعث میشود که زیر پای بازیکن نرم باشد و فشار به زانو و مچ پا بسیار کمتر شود.

بالابردن طول عمر چمن

با کاهش اصطلاک باعث میشود بکینگ چمن کمتر سابیده شود و بیشتر عمر بکند.

هزینه کمتر نسبت به سایر زیرسازی ها

زیر سازی به روش سخت یا نفوذ ناپذیر

در این نوع روش همانطور که از اسمش مشخص است از مصالح سخت مانند بتن و آسفالت استفاده میشود.راه خروج آب روی بتن یا آسفالت باید از طریق شیبی که به طرفین داده میشود، باشد. از این نوع زیرسازی معمولا در زمین ورزشی کوچک و همچنین ورزش هایی مانند تنیس و پدل که نیاز به زمین سفت برای برگشت توپ دارند، استفاده میشود.

زیرسازی شنی بهتر است یا بتنی

بستگی به کاربری زمین دارد. مثلا اگر زمین تنیس و یا پدل باشد که نیاز است زمین سخت باشد تا توپ پس از برخورد به زمین با قدرت به بالا بیاید، باید زمین بتنی یا آسفالت باشد.ولی در زمین های فوتبالی بهتر است که از زیرسازی آنبوند استفاده شود.چرا که فیفا برای زمین های فوتبالی فقط آنبوند را تایید میکند.

در زیر مراحل زیرسازی و نصب چند نمونه از زمین های ورزشی را توضیح داده ایم :

زیرسازی چمن مصنوعی فوتبال

برای اینکار از دو روش زیرسازی میتوان استفاده کرد اما اکر میخواهید که بر اساس استاندارد های فیفا پیش بروید بهتر است که از روش انبوند استفاده بکنید.

زیرسازی بتنی یا آسفالت :

در این روش با استقاده از مصالح سخت مانند بتن یا اسفالت سطح زمین را میپوششانند. راه خروج آب را از طریق شیب بندی به طرفین انجام میدهیم. معمولا شیب بندی به سمت دو ضلع زمین اجرا میشود، که این دو ضلع طول زمین هستند.

زیرسازی آنبوند:

در این روش ابتدا مرحله خاکبرداری انجام میشود سپس زمین را حسابی غلطک زده و آماده اجرای جدول میکنید. حال زمین آماده تخلیه شن میباشد. در این مرحله باتوجه به عمق زمین ابتدا بادامی تخلیه و سپس روی آن به میزان 5 الی 10 سانتیمتر نخودی شکسته ریخته میشود . بعد از انجام اینکار ها نیاز است که غلطک زده سود تا نخودی هایی که داری پستی بلندی هستند یکدست و فشرده شوند.نکته ای که باید دقت کنید خروج اب در این زمین ها مستقیم به طور عمودی به کف زمین میباشد. در برخی منطقه ها که فشار بارندگی خیلی زیاد است گهگاهی از لوله های زهکشی در دو طرف زمین به سمت شیب کار گذاشته میشود و در این مواقع شیب بندی سطح نخودی به سمت طرفین یعنی جایی که این لوله ها قرار داده شده اند میباشد.ازین طریق خروج آب کنترل شده و به سمت مکانی که میخواهیم بیرون از زمین انتقال داده میشود.

چگونه چمن مصنوعی فوتبالی را روی زیرسازی آنبوند نصب بکنیم :

پس از انجام زیرسازی، به سراغ اجرای چمن میرویم. قبل از پهن کردن رول های چمن، باید لایه های ژئوتکتسایل را پهن بکنیم. این لایه های نمدی شکل در عرض های دو، سه و چهار متری وجود دارند که باید موقع پهن کردن در کنار هم فیکس شوند و سرتاسر زمین را پوشش دهند. این لایه باعث بالا رفتن انعطاف چمن و همچنین افزایش طول عمر آن میشود.

حال باید چمن ها را که معمولا در عرض ۴ متری هستند پهن کرد. این چمن ها دارای خواب یک طرفه هستند و باید دقت شود که خواب همه رول ها به یک سمن باشد. بعد از اینکه رول ها پهن شدند، نیاز است که بندهای چمن و قسمت هایی که لبه های رول ها روی یکدیگر قرار دا ند برش داده شود. دقت شود که برشماری باید بسیار دقیق و فیمس انجام شود.

نوبت به پهن کردن نوار اتصال میرسد. این نوار ببن اتصالات افتاده باعث وصل شدن دو بند رول به یکدیگر میشود. اتصال بندها از طریق چسب دو جزئی که روی نوار ها ریخته میشود انجام میگیرد.

بعد از اینکه چسبکاری به اتمام رسید و چسب خشک شد، باید سیلیس و گرانول را تزریق کرد. اول باید تزریق سیلیس انجام شود. به طور میانگین در هر مربع نیاز به تزریق ۲۰ کیلوگرم سیلیس داریم.بعد از پخش کردن سیلیس آنرا بوشیله دستگاه برس چمن مصنوعی فرچه میزنیم تا بخوبی لابه لای الیاف جابجا شوند. نقش سیلیس در چمن مصنوعی، ایجاد استحکام و همچنین ایستاده نگهداشتن الیاف میباشد. سپس به سراغ تزریق گرانول میرویم.گرانول را معمولا در هر متر مربع 5 کیلوگرم استفاده میکنند.نقش آن بالا بردن انعطاف و نرمی چمن، جهت جلوگیری از آسیب بازیکنان است.

 نصب چمن مصنوعی فوتبالی نیاز به تخصص و تجربه کافی دارد.پس برای نصب حتما از افراد خبره و کاربلد استفاده بکنید.

آیا گلف هم نیاز به زیرسازی دارد ؟

بله.گلف امروزه به یک ورزش پرطرفدار در ایران تبدیل شده است و هر کسی حتی میتواند این ورزش دوس داشتنی را در حیاط خانه یا حتی پشت بام انجام دهد.

زمین گلف یا مینی گلف بسیار حساس است و نباید هیچ گونه چاله و پستی بلندی داشته باشد تا توپ بتواند بدون برخورد به هیچ گونه مانعی مسیر خود را برود. معمولا برای زیرسازی از ماسه های بادی و یا شن ریز استفاده میکنند. که باید بخوبی غلطک خورده و هیچ گونه جای پا و فرورفتگی در آن وجود نداشته باشد.

زیرسازی زمین های مینی فوتبال یا مینی والیبال در ویلاها

حیاط ویلا ها دارای محوطه بزرگی هستند که مغمولا از گل و کیاه و درختان زیادی پوشیده شده اند. در کنار این محوطه سبز وجود یک زمین مینی فوتبال یا مینی والیبال کوچک میتواند جذابیت را دوچندان کند.

برای اجرای اینکار هم از زیر سازی بتنی میتوان استفاده کرد و هم آنبوند.اگر از زیرسازی بتنی استفاده کردین، حتما لایه ژیوتکستایل را نیز به همرا چمن خریداری نمایید. چرا که باعث نرمی چمنتان و همچنین بالا رفتن عمر آن میشود.

زیرسازی چمن های مصنوعی تزیینی

چمن مصنوعی تزئینی در مدل های مختلفی تولید میشوند که میتوان از آنها در خیلی از مکان ها مانند : چمن مصنوعی روف گاردن، تراس، حیاط، بالکن، مابین سنگ، حاشیه استخر،باغ و باغچه، کف رستوران و کافی شاپ ها و خیلی از مکان های دیگر استفاده کرد.

شاید برایتان سوال پیش بیاید که آیا این چمن ها را براحتی میتوان در این مکان ها نصب کرد و آیا بعد هامشکلی پیش خواهد آمد یا خیر؟

آیا در بستر خاک و یا سنگ قابل نصب هستند ؟

تیم افرا چمن اینجاست تا جواب تمام سوالات شما را بدهد و دیدگاهتان راحع به چمن مصنوعی را شفاف بکند.

زیرسازی چمن مصنوعی تراس و بالکن چگونه است ؟

معمولا تراس خانه ها از قبل زیرسازی آنها با موزاییک یا سنگ پوشیده شده است و قطعا شیب بندی شده اند و راه خروج آب را نیز دارند.

پس بدون هیچ گونه کار اضافه برای زیرسازی، میتوانید ابعادتان را اندازه بگیرید و چمنتان را سفارش دهید.

در چمن مصنوعی برای تراس و بالکن باید دقت شود که فقط دور چمن چسبانده شود و اگر چمنتان نقاط اتصال دارد بوسیله نوار اتصال به همدیگر چسبانده شود.

هیچ گونه چسب اضافه زیر بکینگ چمن زده نشود، چرا که هنگام خروج آب ممکن است به مشکل بربخورید.

زیرسازی چمن مصنوعی مابین سنگ

یکی از زیباترین کاربری های چمن مصنوعی، استفاده در بین سنگ میباشد.اما زیرسازی آن باید بدرستی انجام شود.استفاده از سیمان یکدست و صاف بهترین گزینه برای اینکار میباشد. دقت شود که سیمان نباید داری پستی بلندی باشد. معمولا عمق آن باید بین یک تا یک و نیم سانتیمتر و عرض آنها نیز بین ۵ تا 8 سانتیمتر باشد. برای انتخاب چمن نیز چمنی را انتخاب کنید که ارتفاع آن کمی از لبه سنگ بیرون بزند که باعث زیباتر شدن کار شود.

زیرسازی چمن مصنوعی روف گاردن

مهمترین مسئله برای پشت بام بحث خروج آب است، که معمولا سقف خانه ها چه با پوشش ایزوگام باشد و یا سنگ و موزائیک، قطعا شیب بندی آنها قبلا صورت گرفته است. پس با خیال راحت مبتوانید هر نوع چمنی را که بخواهید در اینگونه مکان هااستفاده بکنید. فقط نکته ای که باید دقت شود چسبکاری درست و اصولی چمن است. دور تا دور چمن را میتوان به زمین چسباند اما مرکز و اتصالات چمن را باید بوسیله نوار اتصال به یکدیگر بچسبانید و هیچ گونه چسبکاری مابین چمن و سطح پشت بام نباید صورت گیرد، چرا که ممکن است مانع از خروج آب شود.

زیرسازی چمن مصنوعی حیاط و باغ و باغچه

کف حیاط اکثر منازل معمولا یا از موزاییک و سنگ پوشیده شده و یا بتنی هستند. در مکانهایی که از موزاییک و یا سنگ های صاف و یکدست استفاده شده معمولا با خیال راحت تر میتوان چمن را چسباند و نگران تجمع آب نبود، اما در حیاط های بتنی بخاطر پستی بلندیهایی که ممکن است به مرور زمان پیش آمده باشد این نگرانی وجود دارد. اما در اینگونه مواقع باید چکار کرد؟

اگر پستی بلندی و ناهمواری ها زیاد نباشد مبتوان با سیمان آنها را پوشش داد ولی اگر این ناهمواری ها زیاد باشد، میتوان از زیر سازی شنی استفاده کرد چرا که هم هزینه کمی دارد و هم قابلیت نفوذ آب را براحتی برای شما فراهم میکند. استفاده از لایه ژئوتکستایل در اینگونه مکان ها میتواند کمک زیادی هم به نرمی زمین و هم به تخلیه سریع تر آب بکند.

اما اگر سطح زمین خاک باشد چه باید کرد؟

سطح خاکی معمولا در باغ و باغچه های حیاط دیده میشود.قبل از هر کاری باید دید که این خاک کوبیده و محکم هست یا خیر. اگر کوبیده باشد و نیازی به غلتک نداشته باشد به سراغ مرحله بعد برویم.در این مرحله باید یک نوار ۲۰ سانتی سیمانی در حاشیه باغچه کشیده شود. اما دلیل اینکار چیست ؟ چمن مصنوعی روی بستر خاک چسبیده نمیشود و نمیتوان ان را مهار کرد، دلیل کشیدن این نوار سیمانی مهار چمن و چسباندن آن میباشد. اما تیم افرا چمن یک پیشنهاد دیگر هم برای شما دارد.اگر که میخواهید از نوار سیمانی استفاده نکنید، میتوانید برای مهارچمن مصنوعی از قلوه سنگ های سفید روی چمن و در حاشیه های آن استفاده بکنید، که هم نمای زیبایی به چمنتان میدهد و هم باعث محکم نگه داشتنش میشود.

اگر خاک کوبیده و سفت نباشد و دارای پستی بلندی و ناهمواری ها باشد چکار باید کرد؟

باید از شن برای یکدست کردن این سطح استفاده کرد و سپس با استفاده غلتک آنرا بکوبانید تا برای نصب چمن اماده شود.

زیرسازی چمن مصنوعی حیاط مدارس

تبدیل کردن فضای خشک حیاط مدارس به یک فضای سبز و شاداب بسیار در روحیه دانش اموزان مؤثر است.بهمین خاطر مدیران مدارس بسیار راغب شده اند که امروز از چمن مصنوعی استفاده بکنند.حیاط اکثر مدارس از آسفالت یا بتن است و سوال اینجاست که میشود روی این ها چمن نصب کرد یا خیر ؟ جواب مثبت است. فقط باید شیب بندی درست باشد وآب بخوبی از زمین خارج شود. اگر ناهمواری های کوچکی در زمین وجود داشته باشد، میتوان با شن ریز آنها را پر و با آسفالت یکدست کرد و با خیال راحت چمن را روی آن نصب کرد.

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با انواع زیرسازی و نحوه اجرای آن آشنا بکنیم و احتمالا متوجه شده باشید که بحث زیرسازی یک مقوله بسیار مهم در اجرای چمن مصنوعی میباشد. اکر که خودتان کارفرما هستید و وسایل و نیروی کار لازم را دارید و قابلیت اجرای زیرسازی را دارید، میتوانید از کارسناسان افرا چمن استفاده کرده و مرحله به مرحله و با نظارت ما کارتان را پیش ببرید.ولی اگر نمیخواهید این کار را خودتان انجام دهید، تیم حرفه ای افرا چمن با دارا بودن چندین سال سابقه نصب و اجرای زیرسازی، صفر تا صد پروژه شما را به بهترین شکل ممکن اجرا خواهد کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا